Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

    OTA YHTEYTTÄ

    OSALLISTUJAKOKEMUS, VAI PIKEMMINKIN BRÄNDIKOKEMUS?

    OSALLISTUJAKOKEMUS, VAI PIKEMMINKIN BRÄNDIKOKEMUS?

    Tapahtumat ovat aina kohtaamisia ja jokainen kohtaaminen synnyttää osallistujakokemuksen. Kohtaamista suunnitellessa tulee miettiä millainen muistijälki ja kokemus osallistujalle halutaan tarjota. Tässä kuten monessa muussakin – moni asia riippuu paljon asiasisällöstä sekä tapahtuman tavoitteista. Lyhyt aamiaistilaisuus konferenssisalissa ei ole kokemuksena yhtä massiivinen, mitä viikon kestävä koko yrityksen offsite Italiassa. Toteutustavasta huolimatta, jokaisessa tilaisuudessa on kuitenkin huomioitava perusseikat, mitkä palvelevat osallistujaa ja antavat tälle mahdollisuuden keskittyä tapahtuman antiin.

    Osallistujakokemus lähtee pienistä laadullisista asioista, jotka järjestäjän on mietittävä osallistujan puolesta. Usein unohdetaan, että kokemus alkaa jo markkinointivaiheen ennakkoviestinnästä. Osallistujapolku alkaa ensimmäisestä osallistujaan kohdistuvasta kontaktista, oli se sitten sähköposti, puhelu, piippaus intrassa tai ystävän vinkkaus. Polku kuljettaa osallistujan tapahtumapaikalle, minne siirtyessä digitaalinen polku muuttuu fyysiseksi. Paikalle saapuessa osallistujien on tiedettävä minne he ovat tulossa, mikä on viimeinen risteys mistä kääntyä ja mihin suuntaan parkkihallista suunnataan. Tapahtumapaikalla tulee huomioida riittävä opastus ja opastajat, jotka ottavat osallistujat iloisena vastaan ja ohjaavat nämä tapahtumaan. Tapahtumapaikalle saapuminen on ensipuraisu tapahtumapäivään, joka luo pohjaa tuleville kohtaamisille. Se kuka ja kuinka osallistujalle oven tapahtumapaikalla avaa on syytä suunnitella huolella.

    Tapahtumassa osallistujista tulee pitää huolta ja heidän tulee olla tietoisia monelta ohjelma alkaa, jatkuu ja päättyy. Onnistuneessa tapahtumassa pätee myös sääntö, että älä kerro osallistujille liikaa. Kun ohjelmassa on yllätyksellisyyttä kestää tapahtuman kerronta rikkaampana ja pitää osallistujien mielenkiintoa yllä. Asiakastilaisuuksissa tulee huomioida, että verkostoitumistaukojen aikana isäntiä on riittävästi ja että vieraat viihtyvät tilaisuudessa. Kun osallistuminen on helppoa jää tapahtuman pääviesti paremmin mieleen ja osallistujien ei tarvitse miettiä ovatko he oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Hyvin suunniteltu tapahtuma ja sen aktiiviset isännät ohjaavat osallistujat läpi tapahtuman kokemuspolun. Näin myös pääjärjestäjä pystyy varmistamaan, että tapahtuman keskustelu kestää oikeassa aiheessa.

    Tapahtumiin osallistutaan sisällön ja verkostoitumisen vuoksi. Laadukkuutta on myös huolehtia, että tapahtuman sisältö vastaa osallistujien odotuksia ja että se kerrotaan riittävän mielenkiintoisella ja kouriintuntuvalla tavalla. Suunnittele ohjelmaan aina jotain yllätyksellisyyttä, mieti voiko asioita kertoa jollain eri tavalla, käytä tarvittaessa ammattilaisten apua ja varmista että osallistujat löytävät ja saavat tapahtumasta sen, mitä he ovat tulleet sieltä hakemaan.

    Tapahtumia on kutsuttu yritysten käyntikorteiksi, laadukas käyntikortti palvelee paremmin kuin povitaskusta vetäisty hieman sadeveden kastelema kulmat rutussa oleva ilmestys. Usein laadukkuus on osallistujien silmissä pieniä asioita, jotka palvelevat osallistujaa tämän huomaamatta. Opastukset toimivat, ruokaa on riittävästi, palvelu on ystävällistä ja mikä tärkeintä, osallistujilla on tervetullut ja huomioitu olo läpi koko tapahtuman. Laadukas tapahtumatoteutus kertoo, että järjestäjä arvostaa osallistujia sekä heidän aikaansa ja on valmis lujittamaan heidän välistään suhdetta.

    Keskity aina aluksi siihen, että osallistujakokemuksen pohja on kunnossa. Lähde sen jälkeen käytössä olevilla resursseilla nostamaan laadukkuutta yksityiskohdilla ja elementeillä, jotka tekevät tapahtumastasi ikimuistoisen sekä varmistavat että siitä puhutaan ja teidät muistetaan.

    TAPAHTUMAN OSALLISTUJAKOKEMUS = BRÄNDIKOKEMUS.

     

    Akseli Saikkonen

    Julkaistu: 10.3.2022

    Jaa tämä kirjoitus:

    Palaa blogiin