Teidän tapahtumaanne sopiva tapahtuma-alusta?

Teidän tapahtumaanne sopiva tapahtuma-alusta?

Virtuaalitapahtuma-alustoja on lukuisia eri vaihtoehtoja ja viimeisen kahden vuoden aikana nämä ovat ottaneet valtavan kehitysaskeleen. Mitä sitten tulee huomioida valintaa tehdessä, ja kuinka valitset teidän tavoitteitanne tukevan tapahtuma-alustan?

Tässä kuten monessa muussa asiaa ei kannata lähestyä liian vaikeasti. Yksinkertaista asia ja ajattele alusta verkkoon rakennettuna tapahtumatilana, mitä elementtejä tapahtumasi tarvitsee, millaista sisältöä haluat esittää, kuinka hurmaat kohderyhmäsi ja mitkä ovat tapahtumasi tavoitteet.

Valinnan ensimmäinen askel on tapahtumien tavoitteiden ja sisältöjen kirkastaminen. Mitä haluat tapahtumalla saavuttaa ja millaisilla elementeillä tämä tavoite on mahdollista saavuttaa. Valitse oikea kumppani alustan toteutetukseen, ja osallista tätä sisällön suunnittelussa sekä projektin läpiviennissä. Jokaisella tapahtuma-alustalla on omat erikoispiirteensä, mitkä on hyvä tietää ja joita venyttämällä alustat taipuvat ensivaikutelmaa monipuolisempiin toteutuksiin. Muista kuitenkin pitää virtuaalitapahtumasi osallistujakokemus helppona ja mieti tuotantovaiheessa tarkkaan, mitkä ovat tapahtumasi kannalta tärkeitä mukana pidettäviä elementtejä.

Valintaa tehdessä mieti ainakin alla olevia kysymyksiä:

  • Onko tilaisuutenne viestintä pääasiallisesti yksisuuntaista?
  • Onko tavoitteenne saada osallistujat keskustelemaan keskenään?
  • Haluatteko osallistaa kumppaneita, tai tarjota heille mahdollisuuden olla esillä tapahtumassa?
  • Onko tapahtumanne maksullinen, tai tarvitseeko se maksullisia elementtejä?
  • Onko teillä tarvetta useammalle kuin yhdelle livelähetykselle?
  • Kohderyhmä ja heidän tietotekniset taidot?
  • Kuinka tapahtumaan ilmoittautuminen tapahtuu?
  • Kuinka osallistujat liittyvät tapahtumaan?

Virtuaalitapahtumien ollessa vielä suhteellisen nuoria eri alustaratkaisuille ei ole virallisia nimiä, yksinkertaistaaksemme asiaa tiivistimme eri alustatyypit viiteen kategoriaan niiden käyttötarkoituksien mukaan.

Videopalvelut: Kun haluatte saada asian kerrottua suurille massoille, tai teillä ei ole tarvetta erilliseen brändäykseen, niin videopalvelut kuten Youtube ja Vimeo voivat toimia mainiosti. Etenkin kuluttajatilaisuuksissa, joissa halutaan tarjota mahdollisimman helppo osallistuminen, nämä ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Molemmat yllä mainitut palvelut sisältävät myös omat sisäänrakennetut chat-toiminnot, ja niiden lähetysikkuna on mahdollista upottaa esimerkiksi oman organisaationne kotisivuille.

Videotapaamisalustat: Mikäli etsitte suoraviivaista tapaa toteutukselle, mikä mahdollistaa interaktion yleisön kanssa, perinteinen videotapaamisalusta, kuten Teams tai Zoom voi olla tarvitsemanne ratkaisu. Molemmat sisältävät chat-toiminnot ja mahdollistavat interaktion osallistujien välillä. Videotapaamisalustoille pystytään ohjaamaan tarvittaessa myös livekuvaa virtuaalistudiosta.

Yksisuuntaiset tapahtuma-alustat: Halutessanne brändätyn ja suoraviivaisen virtuaalitapahtuman niin yksisuuntainen tapahtuma-alusta on toimiva valinta. Sivusto brändätään organisaationne näköiseksi, sinne upotetaan lähetysikkuna sekä chat-toiminto interaktiota varten. Osallistujat pääsevät liittymään tapahtumaan heille toimitettavan linkin kautta. Linkki voi joko johtaa suoraan sivulle, tai siihen voidaan liittää kirjautumiskenttä, minkä avulla saadaan tieto tapahtuman osallistujista. Tarjolla olevia alustaratkaisuja ovat mm. Videosync, Prospectumlive, Liveto, Enchant ja Icareus. (Huomio: monet näistä ovat myös skaalattavissa myös laajempaan käyttöön.)

Interaktiiviset tapahtuma-alustat: Kun haluatte tapahtumaan verkottumismahdollisuuksia, kumppaniosastoja, demotiloja, useampia streameja yms. niin tällöin tapahtumanne tarvitsee interaktiivisen tapahtuma-alustan. Interaktiiviset tapahtuma-alustat on mahdollista brändätä organisaationne mukaan, ja ne mahdollistavat rikkaan ja monipuolisen kävijäkokemuksen. Sivustolle liittymistä varten toimitetaan osallistujille kirjautumislinkki, tai henkilökohtainen linkki, josta he pääsevät liittymään tapahtumaan. Tarjolla olevia alustaratkaisuja ovat mm. Hubilo, Hopin, Prospectumlive, Videosync, vVenues, Howspace ja Whova.

360 tapahtuma-alustat: Tapahtumaanne varten on mahdollista luoda täysin virtuaalinen osallistujakokemus, missä osallistuminen tapahtuu interaktiivisessa 360 ympäristössä, tai jopa oman avatar-hahmon avulla. Näillä alustoilla koko tapahtuma toteutetaan sitä varten rakennetussa virtuaalisessa ympäristössä. Alustalle voidaan rakentaa luentosaleja, osastoja, auloja, infoja ja introja tapahtuman tavoitteiden ja sisällön mukaan. Virtuaalisilla tiloilla voidaan myös tukea yllä mainittujen tapahtuma-alustojen kävijäkokemusta. Tällöin varsinaisesta tapahtuma-alustasta rakennetaan linkitykset virtuaaliseen tilaan, mikä voi toimia esimerkiksi showroomina, tuote-esittelynä tai muuna osana tapahtuman ohjelmaa. Alustaratkaisuja tarjoavat mm. FlashForward, Zoan, Arilyn, Kuubi ja Glue.

Tapahtuma-alan digiloikka on tuonut tullessaan paljon uusia mahdollisuuksia, parantanut mitattavuutta ja tuonut tapahtumat messukeskuksista kotisohville. Huolellisella ennakkotuotannolla ja oikeiden työkalujen valinnalla tapahtumasta saadaan täydet tehot irti.

 

Akseli Saikkonen

Julkaistu: 14.1.2022

Jaa tämä kirjoitus:

Palaa blogiin

OTA YHTEYTTÄ